Algemene Voorwaarden van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Sunflower B.V., gevestigd te Vlaardingweg 39, 3044CJ Rotterdam
Artikel 1: Algemeen
1.1. Deze algemene voorwaarden zijn uitsluitend van toepassing op alle aanbiedingen, offertes door of namens Sunflower gedaan en overeenkomsten tussen derden (hierna aangeduid als: klant) en Sunflower.
1.2. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig indien en voor zover deze schriftelijk zijn overeengekomen en dan alleen voor de betreffende overeenkomst. De toepassing van andere algemene voorwaarden, onder welke benaming ook, wordt uitdrukkelijk afgewezen.
1.3. De klant die eerder overeenkomsten met Sunflower heeft afgesloten wordt geacht stilzwijgend akkoord te gaan met de toepassing van deze algemene voorwaarden op toekomstige overeenkomsten met Sunflower.
1.4. Waar in deze voorwaarden de term “schriftelijk” wordt gebruikt, omvat dit ook iedere elektronische wijze van communicatie, zoals e-mail, internet en/of intranet.
Artikel 2: Aanbiedingen en overeenkomsten
2.1. Alle gegevens in door Sunflower gedane offertes en aanbiedingen, alsmede in prijslijsten en andere vooraf gedrukte informatie, websites, enz., zijn vrijblijvend en herroepelijk en onderhevig aan veranderingen. Sunflower staat niet in voor de juistheid, volledigheid of actualiteit van die gegevens. Aan catalogi en andere voorgedrukte informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
2.2. Een overeenkomst komt pas tot stand – al dan niet na offerte – wanneer deze schriftelijk door de directie en/of door haar daartoe aangestelde medewerkers van Sunflower is bevestigd.
2.3. Aanvullende afspraken en/of door de klant gewenste wijzigingen zijn slechts bindend wanneer deze schriftelijk door de directie en/of door haar daartoe aangestelde medewerkers van Sunflower zijn bevestigd.
Artikel 3: Levering
3.1. Sunflower spant zich ervoor in de overeenkomst naar beste vermogen uit te voeren. Een door de klant opgegeven of met Sunflower overeengekomen leveringstermijn zal altijd als bij benadering gelden en kan derhalve nooit worden opgevat als een fatale termijn. Bij niet tijdige levering zal de klant Sunflower schriftelijk een nader redelijke termijn moeten stellen om alsnog te leveren. Sunflower zal terzake nooit tot enige schadevergoeding gehouden zijn.
3.2. Indien zaken niet op voorraad zijn, heeft Sunflower het recht de order in delen te leveren en/of, naar keuze van Sunflower, soortgelijke zaken te leveren. De klant is vrij in de keuze van de wijze van verzending en verpakking, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
3.3. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, vindt levering plaats vanaf het magazijn van Sunflower.
3.4. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, gaat het risico van de geleverde zaken over op de klant op het moment van levering. Indien een andere plaats voor levering is overeengekomen, gaat het risico van de zaken over op de klant voordat de zaken aan de vervoerder zijn overgedragen.
3.5. De klant is verplicht de af te leveren zaken direct in ontvangst te nemen, bij gebreke waarvan Sunflower gerechtigd is de desbetreffende zaken voor rekening en risico van de klant op te (laten) slaan.
Artikel 4: Prijs, betaling en zekerheidstelling
4.1. De overeengekomen prijs is exclusief omzetbelasting en gebaseerd op de ten tijde van de offerte bekende prijsbepalende factoren. Sunflower is te allen tijde gerechtigd om tussentijdse prijsverhogingen en eventuele meerkosten (waaronder ook extra werkzaamheden als gevolg van onvolledigheden en/of onjuistheden in de door de klant verstrekte informatie) aan de klant door te berekenen. Alle verhogingen in heffingen, belastingen, invoerrechten, accijnzen en wisselkoersen zal Sunflower eveneens steeds en direct mogen doorberekenen.
4.2. Tenzij anders overeengekomen, is de overeengekomen prijs gebaseerd op levering vanaf het magazijn en exclusief transportkosten en eventuele transportverzekering. Sunflower behoudt zich het recht voor om, zonder opgave van redenen, bestelde zaken onder rembours te verzenden.
4.3. Tenzij anders overeengekomen geschiedt betaling à contant of op factuur en in dat laatste geval binnen uiterlijk 14 dagen na factuurdatum. Betalingen worden zonder enig recht op opschorting, aftrek of verrekening verricht met gebruikmaking van het door Sunflower aan te wijzen bank- of gironummer en worden geacht te zijn gedaan ten kantore van Sunflower. Kosten in verband met de betaling zijn voor rekening van de klant.
4.4. Indien de klant het door hem verschuldigde bedrag niet tijdig voldoet, is hij zonder nadere ingebrekestelling aan Sunflower een vertragingsrente verschuldigd van 1,5% per maand, te rekenen vanaf de factuurdatum, waarbij een gedeelte van een maand geldt als een gehele maand. Voorts is de klant alsdan verschuldigd een bedrag ad € 50,00 administratiekosten, alsmede alle bijkomende buitengerechtelijke en préprocessuele kosten, welke 15% van de totale vordering zullen bedragen, zulks met een minimum van € 250,00 per gebeurtenis.
4.5. Betalingen strekken in de eerste plaats tot delging van vervallen rente en incassokosten en vervolgens tot kwijting van achtereenvolgens de opeisbare facturen terzake waarvan geen rechtsgeldig eigendomsvoorbehoud is bedongen en nadien de langst uitstaande factuur, zelfs al vermeldt de klant dat de voldoening betrekking heeft op een andere factuur. Sunflower is steeds gerechtigd de nakoming van haar verplichtingen op te schorten met een periode gelijk aan die waarmee de klant in gebreke is gebleven met tijdige betaling.
4.6. De vordering op de klant zal terstond en integraal opeisbaar zijn, derhalve met inbegrip van rente, kosten en eventueel nog niet opeisbare facturen, ingeval van een andere toerekenbare tekortkoming door de klant c.q. reeds ingetreden wanbetaling danwel indien beslag op diens goederen wordt gelegd c.q. surseance van betaling, faillissement of onder curatele stelling van de klant wordt aangevraagd. De klant wordt alsdan van rechtswege geacht in verzuim te zijn, ongeacht eerdere termijnafspraken.
4.7. Ongeacht de overeengekomen betalingsconditie, blijft Sunflower te allen tijde gerechtigd om alvorens tot levering over te gaan of met een reeds begonnen levering voort te gaan, van de klant vooruitbetaling of genoegzame zekerheidsstelling te verlangen. Indien de verlangde zekerheidsstelling of (aan)betaling niet binnen de gestelde termijn wordt verstrekt, is Sunflower zonder nadere ingebrekestelling gerechtigd haar verplichtingen op te schorten, danwel de overeenkomst als ontbonden te beschouwen, zonder tot schadevergoeding gehouden te zijn.
4.8. Ingeval van niet tijdige betaling, zomede in de andere hierboven vermelde omstandigheden, heeft Sunflower steeds het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of te harer keuze geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder tot enigerlei schadevergoeding gehouden te zijn.
4.9. Indien na de datum van totstandkoming van de overeenkomst:
a. de inkoopprijs van de bij de uitvoering van de overeenkomst te gebruiken verpakkingsmateriaal, zoals karton, kunststof HDPE en PET, IBC containers, of ander verpakkingsmateriaal;
b. de transportkosten, zowel voor de transportkosten van de door Sunflower in te kopen grondstoffen en verpakkingsmaterialen, als voor de transportkosten van door Sunflower aan de klant te leveren zaken; om welke redenen dan ook met 5% of meer stijgt, c.q. stijgen ten opzichte van de datum van de totstandkoming van de overeenkomst, ook al geschiedt deze stijging als gevolg van voorzienbare omstandigheden, dan is Sunflower, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, te allen tijde gerechtigd om de overeengekomen prijzen dienovereenkomstig te verhogen.
Artikel 5: Eigendomsvoorbehoud en retentierecht
5.1. Zolang de klant niet het volledige bedrag van de betreffende factuur - eventueel verhoogd met vervallen rente en bijkomende kosten - heeft voldaan, blijven de (af)geleverde zaken eigendom van Sunflower.
5.2. De eigendom gaat eerst op de klant over, zodra de klant de gehele vordering integraal, inclusief eventueel verschuldigde rente en kosten, heeft voldaan. Tenzij anders overeengekomen zal de klant niet de bevoegdheid hebben om de nog onbetaald gebleven zaken aan derden door te leveren of te verwerken, behoudens levering binnen de normale bedrijfsvoering. Indien Sunflower geen beroep kan doen op haar eigendomsvoorbehoud omdat de geleverde zaken zijn vermengd, vervormd of nagetrokken, is de klant verplicht de nieuw gevormde zaken op eerste verzoek aan Sunflower te verpanden.
5.3. Genoemd eigendomsvoorbehoud strekt zich tevens uit over eventuele vorderingen van Sunflower wegens tekortschieten van de klant in één van zijn overige verplichtingen uit de overeenkomst en over vorderingen van Sunflower wegens eerdere overeenkomsten met de klant. Zolang het eigendomsvoorbehoud voortduurt, is de klant verplicht om als zorgvuldig schuldenaar voor - het behoud van - de zaak zorg te dragen, met inbegrip van adequate verzekering, alsmede om de (af)geleverde zaken als herkenbare eigendom van Sunflower te bewaren en is het de klant niet toegestaan de betreffende zaak te vervreemden, verpanden of te belasten met enig ander (beperkt) recht. Voorts is de klant gehouden elke omstandigheid, die de zaak nadelig beïnvloedt of kan beïnvloeden, terstond aan Sunflower te melden.
5.4. Indien de klant met de nakoming van zijn verplichtingen tekortschiet of goede grond bestaat dat de klant zal tekortschieten, is Sunflower gerechtigd de onder eigendomsvoorbehoud (af)geleverde zaken terug te nemen, onder eventuele creditering. Sunflower heeft te allen tijde vrije toegang tot de onder eigendomsvoorbehoud (af)geleverde zaken, waar die zich ook mogen bevinden. De klant is gehouden binnen redelijke grenzen medewerking te verlenen bij alle maatregelen die Sunflower ter uitoefening van haar eigendomsrecht met betrekking tot die zaken wil treffen.
Artikel 6: Klachten en retourzendingen
6.1. De klant is verplicht de geleverde zaken direct na ontvangst te - laten - inspecteren. Klachten over kwaliteit of hoeveelheid, danwel andere afwijkingen en/of beschadigingen dient de klant binnen 5 werkdagen na ontvangst schriftelijk gedetailleerd aan Sunflower kenbaar te maken. Geen klacht zal meer ontvankelijk zijn, wanneer de klant de geleverde zaken heeft verwerkt of aan derden heeft doorgeleverd of gedaan na genoemde termijn, tenzij eerst door of bij de verwerking het gebrek kon worden geconstateerd, onverminderd de verplichting om alsdan tijdig (binnen 5 werkdagen) en op de juiste wijze (schriftelijk en gedetailleerd aan Sunflower) te reclameren.
6.2. Afwijkingen betreffende hoeveelheid zomede direct zichtbare beschadigingen ook in de verpakking moeten bij de levering terstond op enig (vervoers)document worden vermeld, bij gebreke waarvan de goederen op die aspecten worden geacht te zijn goedgekeurd en de klant geen enkele actie jegens Sunflower kan instellen. Op de klant rust de bewijslast, dat de zaken waarvan hij reclameert, dezelfde zijn als welke door Sunflower zijn geleverd.
6.3. Geringe afwijkingen zullen nimmer een grond voor de klant vormen om de betreffende zaken te weigeren c.q. de overeenkomst te ontbinden. Klachten van welke aard ook, schorten de betalingsverplichtingen van de klant nimmer op. Het recht van reclame vervalt indien de producten door de klant zijn gewijzigd of gerepareerd.
6.4. Het klachtrecht vervalt eveneens ingeval de producten op onjuiste wijze en/of met behulp van verkeerde gereedschappen en/of niet conform enige gebruikshandleiding zijn verwerkt of bij enige vorm van zelfwerkzaamheid door de klant of een door hem ingeschakelde derde. Geen klacht zal meer ontvankelijk zijn, indien deze is gedaan na zes maanden na de dag waarop de levering heeft plaatsgevonden.
6.5. Sunflower heeft de keus indien de klacht gegrond blijkt, om alsnog de overeengekomen zaken te leveren, danwel de betreffende zaken terug te nemen en te vervangen, danwel de overeenkomst te ontbinden en gedane betalingen te restitueren.
6.6. Door de klant kunnen (af)geleverde zaken slechts in overleg met en na toestemming van Sunflower worden geretourneerd. De retourzending dient te worden gezonden aan het kantooradres van Sunflower. Alle kosten verbandhoudende met een retourzending komen voor rekening van de klant.
6.7. Klachten over door Sunflower in rekening gebrachte bedragen dienen binnen 7 dagen na ontvangst van de desbetreffende factuur op de in artikel 6.1 voorziene wijze kenbaar te worden gemaakt, bij gebreke waarvan de klant geacht moet worden de juistheid van de factuur te hebben erkend. Van dit bewijsvoorschrift kan de klant tegenbewijs leveren.
Artikel 7: Overmacht
7.1. Gedurende een situatie van overmacht – waarvan ondermeer sprake is indien de uitvoering van de overeenkomst wordt belet door oorlog, oproer, relletjes, molest, brand, waterschade, overstroming, werkstakingen, bedrijfsbezetting, in- en uitvoerbelemmeringen, overheidsmaatregelen, defecten aan machinerieën, storingen in de levering van energie en/of toelevering van materialen door derden, danwel iedere andere omstandigheid welke van dien aard is dat gebondenheid van Sunflower redelijkerwijs niet meer kan worden gevergd – wordt ter keuze van Sunflower de uitvoering van de overeenkomst opgeschort, danwel door middel van een schriftelijke verklaring ontbonden, onder opgave van de omstandigheid, die (verdere) uitvoering belet. In dat geval zal geen verplichting tot schadevergoeding bestaan, behoudens vergoeding door de klant van de door Sunflower werkelijk gemaakte kosten. In geval van tijdelijke of blijvende onmogelijkheid tot nakoming door Sunflower ten gevolge van overmacht, heeft de klant niet het recht betaling op te schorten.
7.2. Indien Sunflower bij het intreden van de overmachtssituatie gedeeltelijk reeds aan haar verplichtingen heeft voldaan, of nog slechts partieel aan haar verplichtingen kan voldoen, is Sunflower gerechtigd het uitgevoerde c.q. nog uit te voeren deel afzonderlijk te factureren. De klant is alsdan gehouden die factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 8: Garantie
8.1. Sunflower verbindt zich jegens de klant om zaken te leveren van deugdelijke kwaliteit, in de hoeveelheid en overeenkomstig de omschrijving als in de offerte of een nader schriftelijk stuk tussen partijen vastgelegd. In het algemeen zal Sunflower zich ervoor inspannen om de overeengekomen prestatie te laten beantwoorden aan de overeenkomst en overigens aan redelijke eisen van bruikbaarheid en deugdelijkheid waarvan de klant bewijst dat zij binnen 6 maanden na de levering volgens artikel 6 zijn opgetreden.
8.2. De klant zal de geleverde zaken steeds met de vereiste zorg behandelen en geen handelingen verrichten waardoor de kwaliteit of de veiligheid van de zaken danwel de reputatie van (de merken van) Sunflower zouden kunnen worden aangetast. Gebreken ontstaan door schending door de klant van de ingevolge de vorige volzin op haar rustende verplichtingen, normale degeneratie, door onoordeelkundig gebruik of behandeling, gebruik niet conform de wettelijke en door Sunflower verstrekte voorschriften, danwel gebreken die zich voordoen na be- of verwerking, vermenging, wijziging door de klant c.q. door derden, blijven steeds buiten de garantie.
Artikel 9: Aansprakelijkheid, vrijwaring & product recall
9.1. Ten aanzien van alle geleverde zaken en door Sunflower uitgevoerde werkzaamheden, is Sunflower slechts gehouden te voldoen aan haar in artikel 8 gemelde garantieverplichtingen. Behoudens voor zover er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid is de aansprakelijkheid van Sunflower beperkt tot het bedrag dat haar verzekeraar in desbetreffend geval zal uitkeren of – indien een dergelijke verzekering niet is afgesloten en/of geen dekking verleend wordt – tot de totale in de desbetreffende overeenkomst bedongen prijs exclusief BTW.
9.2. Geen enkele aansprakelijkheid wordt door Sunflower overigens aanvaard, in verband met overschrijding van levertermijnen, ontoereikende medewerking door de klant, aangeleverde materialen door derden, noch voor personen- en letselschade, immateriële schade of gevolgschade, inclusief omzetschade, winstderving en goodwillschade.
9.3. De klant is gehouden Sunflower te vrijwaren tegen alle aanspraken van derden, wegens door hen gepretendeerde inbreuken op intellectuele eigendom. Voorts verklaart de klant op geen enkele wijze inbreuk te zullen maken op de intellectuele eigendommen van Sunflower, verband houdende met of door haar vervaardigde concepten, modellen of tekeningen, merken en andere intellectuele prestaties. Voorts is de klant gehouden Sunflower te vrijwaren tegen iedere andere aansprakelijkheid en is hij gehouden in zijn overeenkomsten met derden waar mogelijk een dienovereenkomstige exoneratie te bedingen.
9.4. Indien een van partijen bekend wordt met een gebrek aan de geleverde goederen (inclusief verpakkingen), dan dient deze partij de andere partij onmiddellijk daarover te informeren, onder vermelding van:
a. het soort gebrek;
b. de getroffen goederen;
c. alle andere informatie die van belang kan zijn.
9.5. Partijen zullen vervolgens in overleg alle gezien de omstandigheden noodzakelijke maatregelen nemen. De te nemen maatregelen kunnen onder andere inhouden dat leveringen worden stopgezet, dat de voorraden van producten (al dan niet bij de klant of klanten van de klant) worden geblokkeerd en/of dat een recall zal plaatsvinden. Slechts Sunflower is gerechtigd de beslissing te nemen of en welke van deze maatregelen genomen zullen worden en hoe de uitvoering ervan zal plaatsvinden. De klant dient alle redelijke medewerking bij de uitvoering van deze maatregelen te verlenen.
9.6. De klant is verplicht alle informatie omtrent daadwerkelijk of eventueel te nemen maatregelen geheim te houden.
Artikel 10: Annulering
10.1. Indien de klant met uitdrukkelijke toestemming van Sunflower en onder opgave van klemmende redenen de opdracht tijdig en schriftelijk annuleert, is de klant in elk geval verplicht aan Sunflower te vergoeden alle in het kader van de opdracht door Sunflower gedane uitgaven in verband met bestelde en eventueel nog af te nemen, bewerkte of verwerkte materialen en grondstoffen, zomede de daardoor veroorzaakte schade aan Sunflower te vergoeden, welke kosten en schades op voorhand worden gesteld op 25% van het factuurbedrag, onder voorbehoud van alle rechten op verdere schadevergoeding.
10.2. Annulering dient te geschieden uiterlijk 5 werkdagen voor het overeengekomen levertijdstip. Nadien is annulering niet meer mogelijk en geldt hetgeen is bepaald in artikel 3 omtrent de levering.
10.3. De klant zal tevens de uit de annulering voortkomende kosten en eventuele valutaverliezen vergoeden en Sunflower vrijwaren tegen iedere mogelijke aanspraak van derden terzake.
Artikel 11: Rechts- en forumkeuze
11.1. Op alle overeenkomsten met Sunflower en de daaruit voortkomende of daarmee verband houdende geschillen is het Nederlands recht van toepassing. De bepalingen van het Weens Koopverdrag en van iedere andere internationale regeling waarvan de toepassing kan worden uitgesloten, zijn uitdrukkelijk uitgesloten.
11.2. Alle uit de overeenkomst met inbegrip van onderhavige voorwaarden voortvloeiende of daarmee verband houdende geschillen, zullen worden berecht door de gewone civiele rechter te Rotterdam, tenzij Sunflower de voorkeur geeft aan de rechter van de woonplaats van de klant.
Deze algemene voorwaarden zijn op 29 april 2024 gedeponeerd bij Rechtbank Rotterdam onder nummer 23/2024.